Zbudowany w 1931 roku w Esbjerg w Danii. Jego konstrukcja tak dobrze
spisywała się w warunkach żeglugowych, że wkrótce wybudowano wiele podobnych
jednostek różniących się jedynie wymiarami.
Kuter z Danii trafił do Niemiec 1979 r. gdzie zmieniali się kolejni
właściciele. W swym ostatnim rejsie pod niemiecką banderą dopłynął do
Szczecina. Po wyposażeniu jednostki w maszty został przerobiony na kecz
gaflowy. Nadano mu nazwę Holzholz od nazwy firmy niemieckiego armatora.
W wyniku niekorzystnego biegu zdarzeń w roku 2005 osiadł na dnie Dąbskiej
Strugi w rejonie przystani SEJK Pogoń i został częściowo spalony.
W roku 2008 wydobyty i uratowany od pocięcia na drewno opałowe. Odbudowany
w latach 2008 -2011. Zachowano tradycyjny takielunek z dbałością o detale
i funkcjonalność. Z myślą o bezpieczeństwie żeglugi wkomponowano nowoczesne
elektroniczne systemy nawigacyjne.
W 2011 roku OLANDER odbył kilka rejsów w różnych, w tym trudnych warunkach
pogodowych, które potwierdziły jego sprawność nautyczną. Połączył XIX
wieczne tradycje z współczesną techniką.
Jacht uczestniczy w zlotach oldtajmerów, 3 krotnie wygrał regaty HAJKUTTER(Dania-Niemcy),
brał też udział w regatach THE TALL SHIPS RACES od 2012 r.
zdjęcia
OLANDRA na marinetraffic.com
Haikutter
Regatta 2013 info
Żeglujmy
razem info
|